PALAUTUSJUOMASTA

IMG_8287
IMG_5604


Tän viikon treenipostauksen ajattelin kirjoittaa palautusjuomasta. Ihan näin alkuun haluan sanoa, että en oo mikään lisäravinteiden puolestapuhuja siinä mielessä, että uskon täysin kaikkien ravinteiden löytyvän puhtaasta ja hyvästä ruokavaliosta. En käytä muita lisäravinteita kuin palautusjuomaa ja sen olen kokenut tosi toimivaksi. Treenaan tällä hetkellä useamman kerran (n. 4) viikossa, joten lihasten palautumista parantava palkkari sopii mulle hyvin. Jos treenikertoja on pari viikossa, ei sillä ehkä ole niin suurta merkitystä.

Otan palautusjuoman aina heti treenin jälkeen. Silloin lihakset saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet ja lihaskasvuun vaadittavat hiilarit ja palautuminen voi alkaa heti. Periaatteessa palautusjuoman voisi korvata syömällä heti treenin jälkeen, mutta se ei ainakaan mun kohdalla olisi mitenkään mahdollista, sillä salilta kotiin siirtymisessä ja ruuan laittamisessa kuluisi väistämättä paljon aikaa. Lisäksi nestemäinen palautusjuoma imeytyy paremmin ja nopeammin elimistöön. 

Tärkein syy siis, miksi käytän palautusjuomaa on, koska haluan saada lihakseni kasvamaan. Silloin ruokavalion pitää sisältää enemmän ravintoa, mitä kulutan päivän aikana. Mulla ei ole mikään maailman paras ruokahalu, enkä syö kovin isoja määriä päivän aikana, joten syömisistäni ei tulisi tarpeeksi lihaskasvuun vaadittavia proteiineja ja muita. Tällaisessa tilanteessa se 0,4l palkkari on tosi kätevä. Eli en korvaa yhtään ruoka-annoksia palautusjuomalla, vaan otan sen heti treenin jälkeen ja kotona pyrin vielä melko pian suorituksen jälkeen syömään ihan oikean aterian.

Ensimmäisenä, kun otetaan palautusjuomat puheeksi, monesti nousee esiin niiden paha maku. Itse olen käyttänyt kahta eri palautusjuomaa: Star Nutritionin Recovery-Pro:ta ja tällä hetkellä saman merkin Gainer-Pro:ta. Molemmissa makuina on ollut suklaa ja tuo Gainer on oikeasti ihan tosi hyvää, eikä Recoverykään ole kovin kaukana siitä samasta. Tuota Recoveryä voisin suositella ihan perus palkkarina, mutta tuossa Gainerissa on vielä enemmän kaikkea, mikä maksimoi lihaskasvua. Sitä otan pääsääntöisesti aina jalkapäivien yhteydessä, mutta muuten treenatessa en aina ota. Suklaan makuisesta Gainerista mulla tulee mieleen ihan kaakao, nam! 

En ole mikään ammattilainen tällaisissa asioissa, mutta kerron omasta kokemuksestani! Jos jäi jotain kysyttävää, niin laittakaa kommenttia. :)

Marianne

Labels: , , , ,