WHAT I EAT?

IMG_9303

Kanaan saa vaihtelua leivityksellä. Terveellinen leivitys syntyy kastamalla kanapihvi ensin kananmunaan ja sitten ruisjauhoon. Paista leivitetty kana öljyssä ja lisukkeeksi käy helpot uunikasvikset. 


IMG_9043

Jokainen aamu alkaa täyttävällä aamupalalla.


IMG_0746


Shakshuka on proteiinipitoinen kasvisruoka, jonka ohjeen olen julkaissut aikaisemmin tässä postauksessa. 


IMG_7995

Uunikasvikset syntyy super helposti; pese ja pilko valitsemasi kasvikset, laita uunivuokaan tai -pellille, mausta suolalla/mausteilla ja lorauta sekaan vähän oliiviöljyä ja pidä uunissa sen aikaa, että kasvikset on pehmentyneet. Tähän sopii vaikka: bataatti, parsakaali, kukkakaali, peruna, sipuli, paprika...

IMG_9050
IMG_7991

Tämä aihe on ollut kysytty, joten ajattelin kertoa yhdessä postauksessa, mitä oikein syön? Ihan ensiksi pakko sanoa, että en seuraa mitään diettiä, mutta olen huomannut, mitä voin ja en voi syödä kasvattaakseni lihaksia, mutta kuitenkin samalla kaventaen vyötäröä. Koitan olla herkuttelematta tavallisina arkipäivinä, mutta nytkin on viikonloppuna rippijuhlat tiedossa, jolloin aion ehdottomasti nauttia tarjoiluista. Herkuttelu on muutenkin näin kesällä osunut juuri eri juhlatilanteisiin ja illanistujaisiin silloin tällöin, mutta saahan sitä elämästä (ja ruuasta) nauttiakin. Syön joskus arkena myös ulkona, mutta suurimmaksi osaksi ruokavalioni näyttää tältä:

Aamu alkaa joka päivä samalla aamiaisella: puuroa, raejuustoa ja banaania. Joskus paistan 2-3 munanvalkuaista lisäksi, mutta useimmiten ne jää paistamatta. Vettä pyrin aamuisin juomaan ensiksi tyhjään mahaan ja puuron kanssa vielä lisää. Aamupalassa ei siis mitään vaihtelua tapahdu, mutta suurimman eron olen huomannut juuri siinä, että se aamupala tulee joka aamu syötyä. Ennen kun saatoin jättää päivän tärkeimmän aterian väliin.

Lounasaika vähän vaihtelee. Yleensä työpäivinä, kun menen iltavuoroon, syön vielä ennen työpäivän alkua n. klo 12. Silloin yleensä paistan ne munanvalkuaiset(3-4 kpl), mutta jos töiden sijaan olen menossa treenaamaan, lisään valkuaisiin myös yhden tai kaksi keltuaista. Lisäksi syön tähän aikaan vaihdellen; ruisleipää, salaattia, edelliseltä päivältä jäänyttä ruokaa tms. 

Välipala riippuu myös täysin siitä, olenko töissä vai en. Töissä syön iltavuorossa klo 16 lämpimän ruuan. Koitan aina ottaa omat eväät töihin, jolloin "välipala/lounas" voi olla esimerkiksi: itse tehty tonnikalasalaatti, kanaa ja riisiä/kasviksia, jauhelihaa ja pastaa, proteiinirahka jälkiruuaksi jne. Vapaapäivänä ruokailurytmi ei ole niin tarkka ja välipala on kevyempi kuin töissä. Eli oikeasti välipalaa, kuten: kreikkalaista jugurttia ja marjoja/banaania, ruisleipää, munanvalkuaisia, salaattia tms.

Illallinen saatetaan joskus syödä melko myöhäänkin meillä, esimerkiksi jos olen iltavuorossa yli yhdeksään, mutta normaalisti siinä 18-20 välillä. Yleensä illallisella on lihaa, mutta syödään välillä täysin kasvisruokiakin(shakshukaa, linssejä...). Illallinen on mun lemppariateria, sillä mun poikaystävä on ihan mieletön kokki ja oon itsekin tässä oppinut vuosien varrella valmistamaan hyvää ruokaa. Esimerkkejä tähän kategoriaan voisi laittaa paljon, mutta viime aikoina ollaan koitettu syödä vähentäen hiilareita ja näitä ruokia voisi olla esimerkiksi: leivitetyt kanapihvit ja uunikasvikset, shakshukaa, maitorahkapohjaan tehty pizza, täytetyt paprikat, uunilohta, jauhelihakeitto, monenlaisia grilliruokia, lämpimiä (ruis)voileipiä, naudanlihapihviä, salaattia jne. 

Iltapala on yleensä erittäin kevyt ja jotain pientä vain. Jos olen ollut töissä illan ja syönyt siellä lämpimän ruuan saatan skipata illallisen kotona ja mennä suoraan iltapalaan. Illalla syön esimerkiksi: kreikkalaista/turkkilaista jugurttia ja banaania/pähkinöitä, muita hedelmiä tms.

Aika perussettiä tuo mun ruokailu on, mutta koitan pitää ruokailut säännöllisinä, en syö isoja määriä kerralla ja pidän nälän pois syömällä oikeaa ruokaa, jolloin herkkuja ei ehdi kaivata. Ruoka on terveellisintä, kun sen tekee täysin itse, mihin me poikaystäväni kanssa pyrimme. Herkuista ja napostelusta luopuminen oli lopulta yllättävän helppoa. Se turvotus ja huono-olo herkuttelun jälkeen ei vaan ole mielestäni enää sen arvoista. Mulla ei ole mitään herkkulakkoa, mikä varmasti myös helpottaa, sillä täyskieltäytyminen on varmasti vaikeampaa. Jos esimerkiksi näen ystäviä tai syön jonkun muun luona, en kieltäydy herkuista, mutta muistan kohtuuden. Vaikka oon aina ollut kova karkin kuluttaja, nykyään mun tekee enemmän mieli vaikkapa burgereita. Viime viikko oli kunnon syöpöttelyviikko kokonaisuudessaan, sillä söin kolme(!!) burgeria ja vaikka mitä muuta juhannuksen aikana! Mua kuitenkin motivoi se, että haluan pitää vyötärön hoikkana, joten nyt on koko viikko mennyt taas paremmin kuin edellinen. :D 

Ristiriitaa tulee vähän siinä, että haluan samalla kasvattaa lihasta ja esimerkiksi meidän kaikkien isoimmat lihakset pakarat tarvii paljon kasvuaineita kasvaakseen. Syönkin aina enemmän jalkapäivinä ja sitä seuraavana päivänä. Haluan painoa enemmän, joten syön silloin enemmän kuin kulutan. Jos painoa haluaa pudottaa, on tilanne tietenkin eri. Lihas tarvitsee kasvaakseen proteiinia, mutta myös hiilareita(riisiä, pastaa, perunaa, leipää jne) varsinkin ennen treeniä kunnon energia boostiksi. Ei kannata siis pelätä lisäkiloja, jos tavoitteena onkin kasvattaa lihasmassaa, lihas nimittäin painaa enemmän kuin rasva. Itse kävin puntarilla aika vasta ensimmäistä kertaa moneen vuoteen, sillä luotan enemmän peiliin kuin puntariin. Painan tällä hetkellä enemmän kuin aikaisemmin, mutta vyötärö on samalla myös hoikempi kuin aikaisemmin. ;)

Marianne

Labels: , , ,