BOOTY BUILDING - ONE YEAR PROGRESS

Kollaasit3


Aloitin salilla käymisen noin vajaa vuosi sitten, enkä ollut ikinä ennen sitä käynyt salilla ollenkaan muutamaa random kertaa lukuunottamatta. Olin aina ollut se ryhmäliikuntatyttö ja harrastin koko lapsuuden ja nuoruuden tanssia, joten liikkunut kyllä olin muuten paljon. Nyt viimeisen vuoden aikana ei ole kovin montaa jalkapäivää jäänyt välistä, ja tässä postauksessa ajattelin kertoa mun vuoden mittaisesta matkastani tähän pisteeseen. Yksi syy tälle postaukselle oli myös se, että oon ensi viikonloppuna menossa Lahteen Nordic Fitness Expoon, joten mennään jo täällä blogin puolellakin fitness tunnelmiin!

Kerroin enemmän tässä postauksessa siitä, mikä minut sai alun perin salille lähtemään. Mutta lyhyesti sanottuna: halusin muokata kroppaani enemmän haluamaani suuntaan ja myönnän, että täysin ulkoisista syistä alun perin halusin vain peppuun muotoa ja kokoa lisää. Kun aloin tulla itsevarmemmaksi salilla, aloin treenata enemmän myös muita lihasryhmiä ja ruokailutottumuksia muuttamalla tuloksia alkoi näkyä melko nopeasti. Kuvista näkyy, et on se habakin kasvanut. :D

I started to go to the gym almost one year ago and I hadn't done that ever before. I was always the girl who loved zumba and other classes and I had danced ballet and show jazz since I was little. So I had done sports a lot but lifting weights was definitely something totally new for me. Now that I've trained almost a year, I wanted to do a recap and tell you about my fitness journey. 

What made me want to start going to the gym? Well, I wanted to change my body for better. I wanted to get curves and grow my butt bigger. Very shallow but that was honestly the reason I first started to workout. When I gained more confidence at the gym, I started to workout my other body parts too and as you can see in the pictures, my biceps have grown too. :D

Kollaasit2

Salilla käyminen oli aluksi tuskaa! En jaksanut tehdä juuri mitään ja treenikerrat oli lyhyitä. Muistan edelleen, kuinka mietin, että onko treenaaminen kaikilla näin rankkaa ja hankalaa. Siitä se kuitenkin pikkuhiljaa kerta kerralta helpottui. Nyt jos siis mietit aloittamista, niin voin luvata, että se ei oo helppoa! Kun sen alkuvaiheen yli pääsee, niin sitten siitä vasta alkaa nauttia. Varsinkin kun huomaa, että hei mä pystyin tähän, vaikka kuinka epäilin itseäni. Vaikka nykyään salille meneminen ja perus treenaaminen tuntuu paljon paljon helpommalta ja toki sen takia myös kivemmalta, niin koitan jatkuvasti painaa eteenpäin haastaen itseäni tekemään treenin vielä lujempaa. Eli koitan aina tehdä enemmän kuin viime kerralla.

Mun muutoksessa ulkoisesti peppu ei ole kasvanut ihan hurjasti isommaksi, mutta illuusio siitä syntyy, kun vyötärö on samaan tahtiin hiukan kaventunut. Siihen on vaikuttanut eniten ruokavalio, jonka muuttaminen on myös aluksi todella hankalaa, mutta kaiken sen arvoista kun näkee tuloksia. Ruokavalioni on muuttunut pikkuhiljaa, sillä haluan ennemmin jatkuvan muutoksen terveellisempään, entä lyhyen ajan herkkulakon.

Aloitin aluksi treenaamalla jalkoja kerran viikossa, mutta loppu keväästä asti olen koittanut treenata niitä 2-3 kertaa viikossa. Suurimmaksi osaksi mun viikon treeneistä 2 on jalkapäiviä ja lisäksi 1 selkä sekä 1-2 käsi päivää. Treenaan vatsalihaksia aina jonkun muun treenin yhteydessä. Aerobista oon tehnyt aina silloin tällöin melko vähän kuitenkin, mutta nyt oon viime viikkoina tehnyt useammat aerobiset viikon aikana.

Koska mulla on tavoitteena ollut juurikin massan kasvattaminen, oon syönyt ihan kunnolla, muistanut ottaa aina palautusjuoman ja syönyt vuoden aikana ihan sairaan monta burgeria. Ja meinaan ihan kunnon ravintolaburgeria, en siis mäkkäriä tai heseä, vaikka oon kyllä niitäkin syönyt. 

Going to the gym was first suffering! It was so hard and rough that I only trained like just 30 minutes or so. I actually wondered if it was always this hard to workout and how can anyone enjoy it?! So if you are thinking about starting, remember: it is hard and definitely not easy. Even though my training sessions were short at first, I didn't quit and it got better. Now that the basic training and being at the gym is way easier and more fun, I still want to challenge myself and always try to top my goals. It's part of the progress and you should never settle and stay with the weights and workouts that you find easy.

Now my butt has grown but also my waist has gotten slimmer so the butt looks bigger also because of that. Big part of my fitness has also been the right nutrition. It has been hard to change it up because let's be honest: I love candy and burgers! I haven't done big radical changes nor banned anything from my diet which I think is the best way at least for me. 

First I only had one leg day per week but last spring I changed it to 2-3 leg days per week. Now my regular workout week has 2 leg days, one back day and 1-2 arm days. I also train my abs in those days and sometimes do cardio. Lately I've been doing cardio a few times every week but mostly I try to avoid it cause I don't want to loose what I've gained. Because my main goal has been to gain more weight, I've been eating well and a lot, drank the recovery dink/protein shake and I've eaten lots of burgers actually. 
Kollaasit1
Nyt vuosi myöhemmin musta tuntuu, että oon vasta alussa! Oon nyt vasta oppinut, mitä haluan tehdä ja miten sen teen, joten nyt vasta se työ alkaa. Oon aikalailla täysin itseoppinut kaikki jutut ja nyt mulla on tietoa treenaamisesta ja ruokavaliosta paljon enemmän kuin vuosi sitten. Suoritin Workouts By Katyan "8 week booty building" - ohjelman viime kesänä, mutta muuten oon täysin itse tehnyt saliohjelmani. Tykkään muuten nykyään jo ihan yhtä paljon treenata myös yläkroppaa, vaikka aluksi mulla ei ollut edes tarkoitus treenata sitä juurikaan. :D

En voi myöskään väheksyä mun fitness esikuvien olemassaolon tärkeyttä. Seuraan Instagramissa ja Snapchatissa muutamaa omaa idoliani, jotka ovat mun mielestä #bodygoals. Kun heidän julkaisut ja snapchatit päivittäin menee kuvavirrassani, motivoi ne ihan hulluna tekemään töitä enemmän, jotta itse voisi joskus olla niin tikissä. Seuranta listalle kannattaa lisätä mm. @katyaelisehenry, @jessicaarevalo_ ja @linnlowes.

Voisin kirjoittaa mun tän hetkisistä tavoitteista erillisessä postauksessa. Toivottavasti tästä jollekin jotain motivaatiota syntyi tulevalle viikolle. Kivaa sunnuntaipäivää! :)

Now a year later I feel like I'm still at the beginning! I've just learned what should I do and how should I do it, so now it's time to start the work. I've learned so much and almost everything by myself. I know so much more about the nutrition and training than a year ago. Last summer I did Workouts by Katya "8 week booty building program" but other than that I've made all the workouts myself. 

I've been following some fitness girls on Instagram and Snapchat that have motivated me so much during this year. They are my #bodygoals and when I see their pics they really make me want to work even harder so that I can someday look as fit as they do. You should definitely follow @katyaelisehenry, @jessicaarevalo_ and @linnlowes for some serious motivation.

I could write about my own future goals in another post if you're interested. But for now, I hope that this gave you some motivation for the next week. Have a nice Sunday everybody! :)

Labels: , ,